Vědomá výživa, hubnutí a životní styl

07.01.2015 11:28

Dlouho jsem váhala, jestli článek o hubnutí vůbec napíšu. Je to téma, které sice oslovuje velkou část populace, ale současně je to taky atraktivní byznys pro různé firmy i jednotlivce. Od fitness center až po jednotlivé prodejce různých potravních doplňků. Z toho důvodu jsem nechtěla spojovat Vědomou výživu jen s hubnutím, ale s celkovým komplexním přístupem k výživě, potravinám a tělu i duši. Možná to bude znít příliš vznešeně, ale téma nadváhy, obezity a tedy i hubnutí nemá být hlavním cílem mé práce ani práce mých kolegyň Míši a Míši. Nicméně vím, že touha většiny populace po hezké postavě a spokojenosti s tělem je trvale aktuální a tak jsem se rozhodla přijít s tímto článkem, kde chci shrnout i metody, které se svými klienty používám.

Strava, pohyb a laskavost

Obecně můžu říct, že umím poradit lidem, jak zhubnout „jen“ úpravou jídelníčku a cvičením. Jenže v průběhu let, co se oblasti výživy věnuji, jsem zjistila, že téměř nikdo si dlouhodobě sníženou váhu neudrží. Čím to, že snaha, motivace a odhodlání dodržet nový životní styl, po kterém jsem zhubnula/zhubnul, mizí? Všichni víme, že někdy za to může pohodlnost, jindy nepříznivé okolnosti v rodině, v práci nebo různé starosti. A tak jsem zjistila, že nejlepší k dosáhnutí spokojenosti s vlastním tělem není nižší váha, ale pohoda a klid dané osoby. A pohoda a klid můžou být nastoleny mnoha způsoby. Z pohledu naší Vědomé výživy je vhodnou kombinací strava, která danému člověku sedí, přiměřený pohyb a laskavost sám k sobě.

Každý člověk je jiný, má vlastní chuťové preference, určitou genetickou výbavu a odlišný pohled na výživu i na životní priority. Proto se mi líbí zásady dietetiky podle čínské medicíny a také ajurvéda. Oba směry spolu úzce souvisí a pracují s individualitou jedince a také s tepelným působením potravin, jejich energií a energií našich orgánů. Nicméně neodmítám ani dobré rady z makrobiotiky a třeba i raw stravy. Důležité je, vždy posoudit výživové rady "zdravým selským rozumem" a případně se inspirovat i ze stravy našich předků. Každý si tak může vybrat a uzpůsobit to, co je vhodné pro něj a jeho životní styl.

Vědomá výživa a Mentální harmonizace

Nicméně k výživovým radám jsem začala přidávat i rady ohledně přístupu k vlastnímu tělu i psychice. Vyzývala jsem svoje klienty ke sledování nejen jejich jídelníčku, ale i pocitů a „skrytých“ důvodů, proč mají problémy s váhou. A zjistila jsem, že bohužel málokdo z nás umí se svým tělem a duší pracovat tak, aby si začal sebe více vážit a aby ocenil i třeba malé pokroky při změně své postavy nebo ze zlepšení prožívání radosti ze života. A tak jsem změnila svůj přístup. Začala jsem kombinovat metodu Mentální harmonizace podle Terezy Kramerové a poradenství o potravinách a celkově výživě. Zjistila jsem, že už nepotřebuji své klienty vážit a „analyzovat“, ale že nejprve s nimi projdu jejich pocity. Pomůžu jim přijmout svoje tělo takové, jaké je a zároveň pak poradím, jaké potraviny jsou pro ně vhodné a jak pozměnit stravu tak, aby se cítili dobře.  

Když někdo potřebuje a chce zvážit a nechat se "zanalyzovat", tak i nadále mu vyjdu vstříc, nicméně hlavní základ mé práce se posunul směrem k Mentální harmonizaci. Tuto metodu bych popsala jako metodu, kdy cílenými otázkami pomůžu klientovi se podívat na jeho tělo i mysl tak, jak je mu přirozené a vlastní. Tedy neuvádím ho do žádné meditace nebo změněného stavu vědomí. Klient má pouze zavřené oči a já mu pomohu nasměrovat jeho mysl tak, aby si uvědomil, co ho nejvíc trápí nebo kde mu "sídlí" například špatné pocity z nadváhy či vlastního těla. Každému jeho mysl pak "vykreslí" představu, kterou společně projdeme a zpracujeme. Někdy stačí si onu představu prodýchat, jindy třeba z těla "vymasírovat". Ale to jsou jen příklady, protože každý jsme jedinečný a naše moudré tělo ví, jak nám náš strach, bolest či problém k řešení může vykreslit a zároveň, jak se ho i zbavit. Jen jsme prostě pozapomněli, jak na to. A touhle metodou si to snadno připomeneme. Navíc je to každého osobní práce a osobní úspěch, protože jen Vy si svůj problém v sobě objevíte a zpracujete ho. Já jsem na Vaší cestě pouhým průvodcem. Díky této metodě se tak můžete zbavit špatných pocitů z vlastního těla, aktuálního stresu nebo jiných problémů.

Shrnutí

Když to shrnu, tak kombinuji Mentální harmonizaci s výživovým poradenstvím. A díky této kombinaci si pak dokážete lépe uspořádat nejen svoji stravu, ale i mysl tak, jak to vyhovuje právě a jen Vám. A jako hlavní nebo třeba vedlejší účinek této terapie může přijít kýžená změna postavy nebo zakotvení lepších výživových návyků. A na závěr, tip na článek, který zajímavým způsobem ukazuje, jak je možné se nacítit do vlastního těla a pomoci mu - zde.

Verča

Zpět