Příběh o mé cestě k obilovině s ocásky

14.02.2015 23:31

Vegetariánský kaviár

Potravinou, které se dle Bioabecedáře Hanky Zemanové, může přezdívat vegetariánský kaviár, je nám nepříliš známá pseudoobilovina quinoa nebo-li merlík chilský. A může se jí říkat tak proto, že má lehce křupavou konzistenci podobně jako kaviár. A já mám prostě kaviár ráda a to i ten nevegetariánský ;-) Takže, přestože jsem quinou až donedávna nejedla, chci ji vzdát tímto hold a také se "jí omluvit" za to, že má cesta k ní trvala velmi dlouho.

Quinoa nejenže je "kaviár" bez rybí příchuti, ale má také po uvaření ocásky. Obsahuje všechny základní (esenciální) aminokyseliny a vyrovná se výživovou hodnotou i potravinám živočišného původu. Navíc neobsahuje lepek. OSN ji vyhlásila rostlinou roku díky vysokému obsahu bílkovin (obsahuje jich 12-18 %). A NASA pro změnu zařadila merlík do výzkumu vhodných plodin, které by mohly v budoucnu sloužit pro výživu během dlouhých vesmírných letů.

A přestože jsem tyhle informace věděla již od roku 2013, tak až v roce 2015 jsem ji poprvé ochutnala. Prostě i odborníci na výživu a potraviny někdy zaspí ;-)

Když doma chybí červená čočka

Protože jsem na mateřské "dovolené" a hledám výživná a rychle připravená jídla (ostatně jako většina maminek nebo jinak "zaneprázdněných" lidí :-D), tak jsem již před nějakou dobou přišla na chuť i červené čočce. Takže, když jsem ji šla hledat do skřínky, kde skladuji červenou čočku, jáhly, kuskus a další podobné potraviny, objevila jsem také balíček dlouho koupené quinoy. Jenže, i tak bych raději zvolila již vyzkoušenou červenou čočku, kterou kupodivu dobře strávím. Mám totiž diagnostikovanou ulcerozní kolitidu (chronický zánět tlustého střeva) a pro spoustu lidí se střevními záněty je většina luštěnin naprosté tabu a i ke zkoušení nových potravin musíme přistupovat opatrně.

Ale díky chybějící čočce, jsem se odhodlala tuto pro mě novou potravinu vyzkoušet. A nadchla mě tak, že při druhém vaření jsem na naší Facebook stránce vyhlásila soutěž, kdo rozpozná různé druhy potravin a mezi nimi quinou. Téměř nikdo ji neznal.

Více informací

A tak splácím svůj „dluh“ a sdílím odkazy, kde se o ní můžete něco dozvědět. Detailnější informace jsou zde a zde. Základní tipy na použití v kuchyni a recept na quinou se zeleninou naleznete tady.

A za mě už jen poslední informaci. Quinoa mi prostě chutná a jsem z ní nadšená. Takže budu ráda, když se k mému nadšení připojíte a quinou bez předsudků a strachu ochutnáte. Je rychle a snadno připravená a plnohodnotně nahradí jakoukoliv přílohu nebo vhodně doplní Vaše jídlo. Můžete ji použít upravenou i nasladko. Je velmi vhodná pro vegetariány a lidi, kteří se stravují bezlepkově.

Verča

PS: Pokud Vás můj příběh inspiroval a quinou jste díky tomu ochutnali, napište nám třeba mail nebo pár větiček do komentářů pod článkem. Díky ;-)

Zpět