Hradecký makovo-ořechový koláč bez tuku

03.12.2014 18:40

Proč hradecký koláč? Prostě proto, že Míša D. bydlí v Hradci Králové :-)

Takže tady je recept i s Míšiným krátkým povídáním a fotkou hotového koláče:

Potřebovala jsem zužitkovat rozdělaný švestkový kompot a rozdělaný mletý mák (nemám mlýnek na mák a zatím se mi nepodařilo najít takový, který by měl dobré recenze) a tak jsem hledala nějaký recept na makovec. Inspirovala jsem se u Kuchařky ze Svatojánu a její stejnojmenné knihy a jelikož nikdy nedodržím recept, tak i tentokrát jsem modifikovala. Ovšem obdobný recept na makovec už jsem před několika lety dostala v rámci e-mailové výměny receptů.

Co potřebujeme: 

200g mletého máku

280ml mléka (může být i obilné)

70g mletých vlašských ořechů (já mám od svého tatínka)

180g celozrnné špaldové mouky

60g cukru

2 vejce

0,5 sáčku prášku do pečiva

2lžičky jedlé sody

špetka mleté vanilky

lžička sušené mleté citronové kůry

cca 0,5l švestkový kompot neslazený (nejlépe domácí, u mě to znamená od naší drahé Olinky) nebo cca 500 g vypeckovaných švestek (odpovídá přibližně 35 švestkám)

Na drobenku:

cca 50g ořechů, cca 100g špaldové mouky, cca 3lžíce oleje a 4 lžíce javorového sirupu

Mletý mák a ořechy zalijeme horkým mlékem a než připravíme a navážíme další suroviny, tak necháme nabobtnat. Potom smícháme všechny suroviny dohromady – můžeme dle konzistence přidat šťávu z kompotu (záleží na tom jak mouka a mák sajou). Těsto dáme do dortové formy nebo na plech (ale na běžný plech 2násobné množství) a navrch naklademe švestky a zasypeme drobenkou.

Ano a opravdu tam není žádný jiný tuk ;-)

Pečeme při cca 170°C cca 45min (záleží na troubě a na tom jestli se u toho nezakecáte jako já).

Dobrou chuť, Míša D.

Zpět